مراقبت خودرو

مقایسه موتور ef7 با xu7

مجله کارجی:موتور ef7 و موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو یا همان xu7 در حال حاضر جزو پیشرانه‌های اصلی بازار ایران هستند و بخش عمده محصولات ایران خودرو از این دو موتور نیروی خود را دریافت می‌کنند. برای آنکه بدانید کدام‌یک از این دو گزینه بهتری است، استهلاک کمتری دارد، دوام بیشتری ارائه می‌دهد و از لحاظ قدرت و کشش وضعیت بهتری برای شما رقم می‌زند، دعوت می‌کنیم تا به مطلب مقایسه موتور ef7 با xu7 از مجله خودرو کارجی توجه بفرمایید .

 

مقایسه موتور ef7 با xu7 از نظر ظاهری

موتور ef7 که بیشتر روی سمند و دنا پلاس حضور دارد از لحاظ ظاهری نسبت به موتور xu7 حجیم‌تر به نظر می‌رسد. البته دلیل فنی هم برای این موضوع وجود دارد، چراکه سرسیلندر این موتور از نوع دو میل‌سوپاپه است و بنابراین فضای بیشتری اشغال می‌کند.

 

موتور ef7

 

از قسمت بالا که به موتور ef7 نگاه کنید یک درب قالپاق آلومینیومی به همراه پنل مشکی در وسط آن می‌بینید. اما درب سوپاپ موتور xu7 باریک‌تر است و به رنگ تمام مشکی در قسمت انتهای محفظه موتور مشاهده می‌شود. همچنین مکان قرارگیری منیفولدهای این دو موتور هم با یکدیگر متفاوت است، به نحوی که در موتور  ef7شما منیفولد خروجی دود را در قسمت جلویی خودرو مشاهده می‌کنید اما چند راهه ورودی هوا در قسمت انتهای محفظه موتور و نزدیک کابین قرار دارد. همچنین شکل لوله‌های پلاستیکی هواکش و محفظه فیلتر هم در این دو پیشرانه با یکدیگر متفاوت است.

 

موتور سمند ال ایکس 1.8 لیتری

 

مقایسه موتور‏ ef7 با xu7 از نظر فنی

مقایسه موتور ef7 و xu7 از نقطه نظر فنی نکات جالب توجه و مهم‌تری را برای شما مشخص می‌کند. اول اینکه موتورef7 دارای یک سر سیلندر ۱۶ سوپاپ به همراه ۲ میل‌سوپاپ است. همچنین یکی از این میل‌سوپاپ‌ها دارای سامانه متغیر زمان‌بندی یا cvvt بوده و کارایی بهتری نسبت به مدل‌های ساده مشابه دنده میل‌سوپاپ xu7، ارائه می‌دهد.اگر از قسمت بغل به موتور  ef7نگاه کنید، پیکربندی سیستم تسمه دینام این موتور نیز پیچیده‌تر است. به نحوی که از تسمه دینام بزرگتر برخوردار شده و جا انداختن آن نیز کمی پیچیده‌تر از تسمه دینام موتور xu7 است.

 

موتور ef7

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد سیستم خروجی دود و منیفولد ورودی هوا در موتور  ef7نسبت به موتور xu7 به صورت برعکس طراحی شده است. بنابراین در موتورef7  دود از قسمت جلو خارج می‌شود و هوا از قسمت عقب سرسیلندر (سمت کابین) به درون موتور راه پیدا می‌کند. این روند در موتور xu7 حالت عکس دارد و منیفولد خروجی دود به نزدیکی کابین انتقال پیدا کرده است. دریچه گاز و منیفولد هوا هم در جلوی موتور و نزدیک رادیاتور قرار می‌گیرد.

به طور کلی می‌توان گفت که طراحی موتور ef7 نسبت به موتور xu7 و البته سایر پیشرانه‌های موجود در بازار کمی پیچیده‌تر است. به نحوی که تعمیرات آن سخت‌تر بوده و معمولاً تعمیرکاران برای تعمیرات موتور ef7 دستمزد بالاتری طلب می‌کنند. ضمن آنکه قطعات موتور  ef7نیز تقریبا گران‌تر از موتور پژو ۱۸۰۰ بوده و خرید قطعات یدکی موتور  ef7هزینه بیشتری نسبت به موتور مذکور به شما تحمیل می‌کند.
از لحاظ دمای کارکرد، معمولا موتورef7  در دمای کاری بالاتری انجام وظیفه می‌کند و نشانگر دمای آن درجه حرارت بالاتری را پشت آمپر به راننده نشان می‌دهد.

 موتور xu7 یک عیب مهم و معروف دارد و آن هم سوختن واشر سرسیلندر این موتور است. گفته شده که موتور xu7 پلاس به عنوان مدل اصلاح‌شده از این عیب رنج نمی‌برد مه به نظر ما چندان صحیح نیست. دلیل اصلی سوختن واشر سرسیلندر موتور xu۷ به طراحی ناصحیح سرسیلندر این خودرو برمی‌گردد که متاسفانه در نسخه پلاس هم اصلاح نشده است.

 

 

درست در قسمت وسط سر سیلندر xu7 دو سوپاپ دود کنار هم قرار دارند که معمولاً بسیار داغ می‌شوند. بنابراین دمای آن نقطه به‌شدت بالا می‌رود و به واشر سرسیلندر فشار وارد می‌کند تا باعث سوختن آن شود.
این عیب در موتورef7  وجود ندارد و بنابراین سوختن واشر سرسیلندر موتورهای ef7 کمتر اتفاق می‌افتد. هرچند که برخی مشتریان و مالکان خودروهای مجهز به موتور ef7 نیز از سوختن واشر سرسیلندر ماشین‌های خود گلایه دارند.

از لحاظ مصرف سوخت نیز باید بدانید که موتورهای xu7 جزو پرمصرف‌ترین پیشرانه‌های خودروهای داخلی به حساب می‌آیند. خصوصا در مصارف درون شهری این پیشرانه بسیار پرمصرف ظاهر شده و اصلا عملکرد مقرون‌به‌صرفه‌ای ندارد. موتور ef7 در مقایسه با xu7 مصرف کمتری دارد و بهتر می‌تواند سوخت خود را مدیریت کند. هرچند که این موتور هم نسبت به پیشرانه‌های روز دنیا از لحاظ مصرف سوخت چندان مقرون‌به‌صرفه عمل نمی‌کند.

نکته مثبت موتور ef7 سازگاری بیشتر آن با سوخت گاز CNG است. بنابراین افرادی که موتور  ef7دارند، می‌توانند با خیال راحت‌تری نسبت به گازسوز کردن ماشین خود اقدام کنند. این در حالی است که موتورهای xu7 نسبت به مصرف سوخت گاز حساس‌تر ظاهر شده و معمولا اگر بیش از حد با سوخت گاز سی ان جی تغذیه شوند، با ایراداتی مثل خراب شدن سیت سوپاپ و یا ترک برداشتن سوپاپ مواجه می‌شوند.

 

مقایسه موتور xu7 با ef7 از نظر بازار فروش

بازار فروش خودروهای مجهز به هر دوی این موتورها تقریبا گرم و پرحرارت دنبال می‌شود، اما معمولا مشتریان با موتور قدیمی‌تر xu7 ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. دلیل این امر هم قدمت حضور بیشتر این موتور در بازار ایران، قطعات ارزانتر، عیوب ساده تر و تعمیرات راحت آن است که به طور کل دردسر کمتری برای مالک در صورت خرابی ایجاد می‌کند. بنابراین بازار آن کمی پررونق تر از ef7 دنبال می‌شود.

 

xu7

 

بالاخره موتور ef7 بهتر است یا xu7 ؟

در پایان مقایسه موتور  ef7با xu7 این سوال برای کاربران پیش می‌آید که بالاخره کدام‌یک از این دو موتور بهتر است و از لحاظ توان فنی، استهلاک و دوام، صرفه اقتصادی بیشتری برای مالک به دنبال دارد.
در ابتدا باید بگوییم که توان فنی این دو موتور تقریباً نزدیک به هم است اما می‌شود گفت با توجه به توان خروجی بیشتر، برخورداری از سرسیلندر ۱۶ سوپاپ و سامانه متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌های هوا، موتورef7  می‌تواند توان بهتر و شتاب کمی چابک‌تر را به شما ارائه دهد. هرچند که شاید در عمل این اختلاف توان خیلی محسوس به نظر نرسد.

همچنین موتورef7  سروصدای کمتر تولید می‌کند و هنگام سواری رانندگی لذت‌بخش‌تری را برای شما و کاربران به همراه می‌آورد. مصرف سوخت کمتر، راندمان فنی بهتر و مواجه شدن کمتر با پدیده پرخرج سوختن واشر سرسیلندر، از دیگر مزایای این موتور نسبت به پیشرانه xu۷ به حساب می‌آید.

اما در نقطه مقابل موتور xu7 با وجود آنکه بیشتر به عیب سوختن واشر سرسیلندر دچار می‌شود، اما به دلیل تعمیرات راحت و کم‌هزینه‌تر می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد با توان مالی پایین‌تر باشد. خصوصاً کسانی که از خودرو به صورت دائم استفاده نمی‌کنند، می‌توانند موتور xu7 را انتخاب کنند. همچنین قیمت قطعات این موتور نیز پایین‌تر است و تامین قطعات یدکی آن خرج کمتر روی دست شما می‌گذارد.
ضمنا به دلیل تعمیرات راحت‌تر، مکانیک‌های بیشتری قادر به رفع عیب موتور xu7 هستند، اما موتورef7  پیچیدگی و ظرافت بیشتری دارند و شاید برخی تعمیرکاران تخصص لازم و کافی برای رفع به این موتور را نداشته باشند.

جدول زیر به صورت خلاصه‌ به مقایسه موتور xu7 با ef7 پرداخته و مزایا و معایب هر یک را به طور جداگانه به اطلاع شما رسانده است. بنابراین با توجه به هر یک از موارد ذکر شده در جدول و مقایسه آن با اولویت‌ها و نیازهای خود، می‌توانید موتور بهتر را مطابق با نوع نیازتان انتخاب کنید.

 

موتور EF7 موتور XU7
113 اسب بخار قدرت 100 اسب بخار قدرت
153 نیوتن متر گشتاور 153 نیوتن متر گشتاور
16 سوپاپ 8 سوپاپ
7.36 لیتر در 100 کیلومتر مصرف سوخت 9 لیتر در 100 کیلومتر مصرف سوخت
برتری های موتور ef7 برتری های موتور xu7
 

  • مصرف سوخت کمتر
  • برخورداری از سرسیلندر 16 سوپاپ
  • سازگاری بیشتر با سوخت CNG
  • سروصدای کمتر
  • احتمال کمتر سوختن واشرسرسیلند
  • نیاز نداشتن به شیم بندی یا فیلرگیری سوپاپ
 

  •  تعمیرات راحت و ارزانتر
  • قطعات یدکی ارزانتر